Biografi

Jag är född 1952 och uppvuxen i Hyltebruk. Som 10-åring tog jag lektioner i violin vid Kommunala Musikskolan i Hyltebruk. Men när The Beatles slog igenom på 60-talet, började jag spela elgitarr i ett band. Det lilla småländska brukssamhället Hyltebruk var fint för en liten kille som lekte Robinson Crusoe i skogen, men i sena tonåren blev en flytt nödvändig.

Image

Somrarna 1968/69 åkte jag till Piteå på sommarkurser i gitarr för Josef Holecek. Där upptäckte jag att det gick att göra så mycket mer med en akustisk gitarr. En helt ny värld öppnade sig och jag började på allvar att spela klassisk gitarr. 1970 började jag studera klassisk gitarr vid Musikhögskolan i Malmö. Jag studerade för professor Per-Olof Johnson och 1974 tog jag min diplomexamen med konsert på Malmö Museum. 1975 blev jag förstapristagare i den av Föreningen Norden arrangerade gitarrtävlingen i Köpenhamn. Deltagare var gitarrister från hela Norden.

Med hjälp av prispengarna från gitarrtävlingen och ett stipendium från Kungliga Musikaliska Akademien fortsatte jag att studera i London, Schweiz, Jugoslavien och Italien. Väl tillbaka i Sverige spelade jag våren 1976 debutkonsert på Konserthuset i Stockholm. Redan 1974 började jag undervisa i klassisk gitarr vid Musikhögskolan i Malmö. 1982 fick jag fast tjänst som adjunkt och sedan 2011 undervisar jag som universitetslektor i klassisk gitarr och kammarmusik vid Musikhögskolan i Malmö.

Musikern

Efter att jag blev förstapristagare i den av Föreningen Norden arrangerade gitarrtävlingen i Köpenhamn 1975, turnerade jag i flera år i Rikskonserters regi. Produktionerna hade namn som: ”Musik från fem sekler”, ”Lite litterärt och Musikaliskt”, ”Gitarr förr och nu”, och ”Gitarr till tusen”. Jag spelade på alla möjliga och omöjliga ställen. Det var fantastisk roligt och mycket lärorikt.

Image



Våren 1976 spelade jag debutkonsert på Konserthuset i Stockholm. Sedan dess är jag kontinuerligt verksam som solist och kammarmusiker. Jag har arbetat medvetet med olika projekt för att utforska en viss repertoar eller en specifik konstellation och jag har konserterat i Sverige och internationellt i bl.a. Danmark, Norge, Finland, Island, Portugal, Italien och Kroatien. Genom åren har jag spelat tillsammans med gitarrister, sångare och flöjtister. Jag har gjort lyrikprogram med skådespelare och sångare och ett projekt med cello och gitarr är dokumenterat med en ny CD-inspelning: Cello & Guitar, Hege Waldeland & Gunnar Spjuth. Jag har uruppfört och spelat in ett flertal verk för gitarr som tillägnats mig av tonsättare som: Hilding Hallnäs, Rolf Martinsson, Staffan Storm och Henry Gammelgård.

Med mina CD inspelningar har jag ambitionen att förutom traditionell repertoar, också spela in mer okända och ospelade verk. Inspelningarna ”Gunnar Spjuth”, ”The Classical Guitar Reborn”, Cello & Guitar” och ”Beauties for the guitar” har mötts av entusiasm och genomgående fått mycket positiva recensioner.

Pedagogen

Redan under min studietid på Musikhögskolan, fick jag min första erfarenhet som lärare. Jag undervisade som timlärare i gitarr på kommunala musikskolan i Malmö, Halmstad och Hyltebruk. Det var en bra idé, då jag tidigt fick erfarenhet av undervisning och under terminerna tjänade ihop så bra med pengar, att jag varje sommar kunde öva gitarr istället för att sommarjobba.

Image

Ganska snart efter min utbildning fick jag anställning på Musikhögskolan i Malmö. Jag har undervisat på Musikhögskolan i 45 år och det är ett privilegium att få arbeta med unga gitarrister på en så hög nivå. Musikhögskolan i Malmö är en vital och kreativ högskola där man lägger mycket resurser och energi på själva undervisningen. Sedan 1992 har jag även haft förmånen att få samarbeta med professor Göran Söllscher. Vi har tillsammans byggt upp ett unikt koncept för gitarrutbildning vid Musikhögskolan i Malmö. Under många år har jag också undervisat vid flera folkhögskolor och gymnasier. LO:s Folkhögskola i Motala, Lunnevads Folkhögskola, Lars-Erik Larssongymnasiet i Lund, Sundsgårdens Folkhögskola i Helsingborg och Heleneholms Gymnasium i Malmö. Uppdragens olika karaktär har gett mig pedagogisk beredskap att möta unga människor när de kommer till musikhögskolan. Erfarenheten har gjort det lättare för mig att sätta mig in i och förstå deras situation och att påbörja deras utbildning i det skede de befinner sig. Som pedagog har jag också varit verksam internationellt. Jag har undervisat i masterclass i Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Portugal och Spanien.

Inom ramen för Musikhögskolan i Malmö har jag även initierat och drivit flera konstnärliga utvecklingsarbeten. Projektet ”Ny Gitarrmusik” var ett samarbete mellan gitarrutbildningen och kompositionsutbildningen. Varje gitarrstudent sammanfördes med en kompositionsstudent för att tillsammans följa processen med tillkomsten av ett nytt verk. När stycket var färdigkomponerat och redigerat uruppfördes det av gitarrstudenten. Projektet finns dokumenterat med notmaterial, inspelningar av konserter samt pressklipp.

Jag har under min tid som lärare vid Musikhögskolan i Malmö varit initiativtagare till och arrangör av flera studieresor med mina studenter. 1996 reste jag och min kollega Jørgen Bjørslev med mina studenter på musikerutbildningen till Granada och Madrid i Spanien. 2006 reste jag och min kollega Claes Ottelid och 15 gitarrstudenter (musiker och IE-utbildningen) på en veckas studieresa till Malaga och Sevilla i Spanien. Vid Kungliga Musikaliska Akademiens i Stockholm högtidssammankomst den 28 november 2011, mottog Gunnar Spjuth Göran Lagervalls Musikstipendium ur HKH kronprinsessan Victorias hand. Juryns motivering löd: Göran Lagervalls Musikstipendium tilldelas Gunnar Spjuth. I sin egenskap av universitetslektor i gitarrspel vid Musikhögskolan i Malmö har han vunnit stor uppskattning och respekt för sin inspirerande pedagogiska gärning liksom för sina konstnärliga och högskolepedagogiska utvecklingsarbeten.